Wyznaczanie celów sportowych (i nie tylko) metodą S.M.A.R.T + PDF

Zbliża się koniec roku, pora więc na podsumowanie Twoich działań i wyznaczenie kolejnych zadań do realizacji. Wiem, że czasem trudno jest utrzymać się na właściwych torach, ale wiem też, że dobre planowanie, pozwala od samego początku uniknąć wielu problemów. Dlatego postanowiłem poruszyć ten ważny temat. Mam nadzieję, że poniższy tekst, przyda Ci się w realizacji wymarzonych celów. Na dole strony znajdziesz również gotowy dokument, który pomoże Ci w procesie.

Połowa osiągnięcia celu to jego prawidłowe wyznaczenie
Zig Ziglar

Rzeczą absolutnie najważniejszą przy wyznaczaniu celów jest ich umiejętne zapisanie. Najczęściej cele zapisywane są zbyt obszernie, aby dało się je zrealizować. Konstrukcje takie jak “Chcę być sprawniejszy”, “Chcę zrzucić trochę kilogramów”, “Chcę poprawić moją dietę” i “Chcę być lepszy” to przykłady celów źle skonstruowanych. Taki cel jest bardzo ubogi w informacje. Jest wiele metod wyznaczania celów, ale osobiście jestem fanem metody S.M.A.R.T.

Poniżej podaję kilka podstawowych założeń SMART i dobrych praktyk, abyś ty również mógł efektywnie wyznaczać swoje cele.

To moje założenia na najbliższy okres. Jeżeli wiesz czego chcesz, łatwiej jest wyznaczyć odpowiednie cele. Jeżeli tego nie wiesz… ustal jakiekolwiek, później się okaże czy było warto.

1. Nie obieraj celów w liczbie większej niż ilość palców u jednej ręki

Badania pokazują, że jesteśmy w stanie skupić się na maksymalnie 7 rzeczach w jednym czasie. Bezpieczniej jednak będzie, gdy ograniczymy tę liczbę do 5 a nawet 3 – będzie to idealne rozwiązanie dla większości z nas. Unikaj tworzenia setek pod celów. Skup się na jednym o dużej wartości dla Twojego życia.

2. Bądź SMART

Smart to akronim składający się z pięciu cech i z języka angielskiego, oznacza bystry, sprytny. Dokładnie takie mają być Twoje cele. Każda litera jest skrótem od określonej cechy i tak:

S jak Szczegółowy – musisz dokładnie wiedzieć czego chcesz. Bądź ze sobą szczery i unikaj górnolotnych sformułowań.
Za obszerny: Zwiększyć siłę.
Lepszy będzie: Poprawić mój Deadlift o 10 kilogramów.

M jak Mierzalny – musisz być w stanie go zmierzyć. Jak inaczej chcesz wiedzieć czy Ci się udało go zrealizować? “Być zdrowszym”, “być fit” i “być lepszym w gimnastyce” to nie są dobre przykłady. Upewnij się, że posiadasz dane, które możesz zmierzyć, aby śledzić swoje postępy.
Niemierzalny: Chcę lepiej wyglądać.
Lepszy będzie: Chcę stracić 5% tkanki tłuszczowej.

A jak Atrakcyjny – Wybieraj takie cele, które będą dla Ciebie interesującym wyzwaniem, lub ich wykonanie będzie wiązało się z otrzymaniem atrakcyjnej nagrody np. spełnionego marzenia. Jeżeli Twoje cele będą nudne i nie będziesz w pełni przekonany czy warto się za nie zabrać, to realizacja Twoich planów będzie szła opornie oraz stanie się źródłem frustracji.

R jak Realistyczny – Twój cel powinien być dla Ciebie wyzwaniem i stawiać poza strefą komfortu. Jednocześnie musi być to coś w WIERZYSZ, że jesteś w stanie to osiągnąć. Nie wyznaczaj celu, jeżeli nie jesteś pewny, że Ci się uda. Gdybyś natrafił na problemy związane z brakiem wiary w siebie, poproś o pomoc kogoś z zewnątrz i podyskutuj o tym. Na przykład z trenerem.

T jak Terminowy – Wszystkie cele powinny posiadać “datę ważności”. Nie rok, czy miesiąc, wybierz dokładny dzień kiedy chcesz osiągnąć cel.

Nieterminowy: Ustanowić nowy rekord w podciąganiu na 20 powtórzeń.
Lepszy będzie: Podciągnę się 15 razy 15 grudnia 2020.

Warto podzielić się swoimi celami z kimś bliskim.

Mam dla Ciebie jeszcze radę. Obierając cele postaraj się, aby wnosiły one wartość dodaną do Twojego życia. Jeżeli nie wnoszą korzyści dla Ciebie i Twoich bliskich to nie są one prawdziwymi celami. Wejdź mądrze w nowy rok i realizuj się.

Gotowy do ściągnięcia dokument pomocny przy ustalaniu celów metodą S.M.A.R.T znajdziesz tutaj.

https://docs.google.com/document/d/1THrRjSJRVpx-eERcVMVyO0kkEjPhXpbeXtLCCJZQclM/edit?usp=sharing

 

Życzę powodzenia w realizacji swoich celów!