Jak pokonać test na 500m

W naszej karcie wyzwań znajdziemy aż 3 pozycje, które wymagają od nas pracy na ergometrze wioślarskim, opisywana próba jest najkrótszą z nich, ale wymaga wygenerowania największej mocy. Poniższe wskazówki taktyczne pozwolą Ci ukończyć wyzwanie bez zostawiania swoich płuc na podłodze.

Potwór, którego musisz okiełznać

Przygotuj stanowisko pracy

Na samym początku zwróć uwagę na ustawienia ergometru, aby uniknąć niespodzianki w połowie dystansu. Upewnij się, że damper (wihajster z boku) ustawiony jest na wartość w przedziale 4-6, a paski w podnóżkach wypadają w najszerszej części twojego buta i są dobrze zaciągnięte.

Paski ustaw w najszerszej części buta

Wykorzystaj ATP na Sprint-Start

Zaliczenie testu polega na pokonaniu dystansu 500m w czasie 1:34;00 (mężczyźni) i 1:55;00 (kobiety) co odpowiada wygenerowaniu średnich mocy o wartości 422 i 230 Watów. Na samym początku dystansu postaraj się wykorzystać szybko dostępną energię zmagazynowaną w mięśniach, aby jak najszybciej osiągnąć docelowe Waty. Bez większego wdawania się w fizjologię wysiłku – energia ta starcza na około 8 sekund mocnej pracy bez negatywnego wpływu na zmęczenie w późniejszym etapie wyścigu. Ten wysokoenergetyczny związek zostanie wykorzystany niezależnie od tego czy wystartujesz z bloków jak gepard, czy rozpoczniesz żółwim tempem, więc wiesz już jak powinieneś zacząć. 

Nie podpalaj się

Właśnie dobijasz do 150m i czujesz, że masz nieskończone pokłady energii w sobie i powinieneś pójść mocniej? Wrzuć na luz wodzu i trzymaj się planu 422 lub 230 Watów, jeżeli na tym etapie popłyniesz odrobinę za mocno będziesz miał problem z utrzymaniem mocy na całym odcinku. Trzymaj się planu i czekaj na ostateczny atak.

Ustaw ekran w taki sposób, aby pokazywał chwilowe i średnie (ave) Waty

Zagraj Va Bank

Jeżeli mądrze rozegrałeś wstęp i rozwinięcie wyścigu to teraz czas na zamknięcie oczu, zaciśnięcie zębów i atak na swój wymarzony wynik. 150m przed końcem porzuć założenia stabilnej pracy i płyń pełną mocą do samego końca, jeżeli wszystko zrealizowałeś w wyżej opisany sposób na metę w powinienieś wpaść w czasie potrzebnym do zaliczenia próby lub nawet lepszym!

Pamiętaj, że żadna technika i taktyka nie pomoże Ci jeżeli silnik nie będzie w stanie wygenerować mocy i utrzymać jej przez odpowiedni czas, dlatego skup się na budowaniu siły i wytrzymałości siłowej. Powodzenia!